Heb er weer een afwisselend weekje opzitten. Veel (oude) computerspullen uitgezocht, alles is nu weer netjes uitgesorteerd. Handig als ik eens iets nodig heb, hoef ik niet zo lang te zoeken. Gelijk een nieuwe werkplek aangelegd, vond namelijk nog een pc en een goede monitor. Zonde om de spullen ergens op een plank te laten staan, er was toch nog een vrij bureau. Twee laptops, een usb-stick en een beamer in orde gemaakt voor een presentatie in de stad.
Ondertussen kwamen er wat storingen voorbij, een paar problemen met printen, met word en excell. Eén gebruiker zat compleet vast in outlook, dan maar cntrl, alt en delete en de processen stoppen. Natuurlijk lopen dit soort problemen elke dag tussen de normale werkzaamheden door. Het is erg fijn om te doen omdat de mensen het echt waarderen als je ze kunt helpen. Nog wat aanvragen de deur uitgedaan betreffende de rechten op een externe schijf en nieuwe en gewijzigde mailadressen.
Woensdag kreeg ik twee "defecte" laptops op m’n bordje. Bij één ervan ben ik best lang aan het knutselen geweest, hier had Chrome opgestaan als standaard browser maar na het verwijderen ervan werkten de links niet meer vanuit outlook naar Internet Explorer. Dit was een insteling in IE maar er moesten ook de nodige aanpassingen gemaakt worden in het register. Leuk als het dan lukt om alles weer werkend te krijgen. Verder een schoning, defrag, wat onzin programmaatjes verwijderd en de slaapstand aangepast. De laptops werkten weer lekker en konden terug naar de eigenaar.
Ook deze week weer de nodige gesprekken gehad met leveranciers van onze nieuwe software pakketten en de beheerders van de hardware waar dit alles op geplaatst gaat worden. Fijn dat ik in de toekomst wat meer rechten ga krijgen om hier beheer op te gaan plegen. Als laatste nog druk bezig geweest met het intranet. Dit is nog niet echt veel in gebruik dus hier ben ik reclame voor aan het maken. Wel nadat ik hier de afgelopen tijd veel dingen aan heb toegevoegd. Zo zet ik er elke dag nieuwtjes op, hou de voortgang van ons nieuwe pakket bij, plaats handleidingen, tips enzovoorts.
Een ontmoetingsplaats voor alle (oud) medewerkers van het AH account bij EDS an HP company.
vrijdag 16 april 2010
donderdag 1 april 2010
Afscheid Wendy Meijer
Tja, dat was het dan. Zoals in het vorige stukkie van Ron al beschreven werd hebben we mijn afscheid 'gevierd' in de Crystal Wok. Het blijft een vreemde gewaarwording dat je daar geen onderdeel meer van uitmaakt, maar dat het toch nog zo eigen voelt!
Lieve allemaal, heel hartelijk bedankt voor jullie hartverwarmende stukjes op de kaart die ik kreeg en natuurlijk ook voor de overige cadeaux.
Vanaf vandaag officieel werkloos... Na 27 jaar onafgebroken gewerkt (op 3x baren na, maar ja da's ook werken)te hebben nu full-time thuis voor een periode van ?????? Wie zal het zeggen.
To be continued..
Wendy
Lieve allemaal, heel hartelijk bedankt voor jullie hartverwarmende stukjes op de kaart die ik kreeg en natuurlijk ook voor de overige cadeaux.
Vanaf vandaag officieel werkloos... Na 27 jaar onafgebroken gewerkt (op 3x baren na, maar ja da's ook werken)te hebben nu full-time thuis voor een periode van ?????? Wie zal het zeggen.
To be continued..
Wendy
Tien kleine negertjes
Daar zaten we dan weer, op dinsdag 30 maart nam het volgende negertje afscheid. Wendy wilde graag bij HP werken maar voelde zich niet meer in staat om op een goede manier haar arbeid te leveren. Waar en wanneer hadden we dat eerder gehoord? Het afscheid was in de Crystal Wok in Zaandam en ondanks de toch minder geslaagde reden voor deze samenkomst was het zoals altijd weer gezellig. Edwin hield een mooie toespraak, een paar prachtige oude koeien werden uit de sloot getrokken, er werd smakelijk om gelachen.
Voor mezelf was het of mijn eigen film van vorig jaar juni opnieuw werd vertoond. Ook ik had afscheid genomen in de Crystal Wok met bijna dezelfde collega’s. Het enige grote verschil was dat ik toen redelijk wazig was van het vele bier dat ik die middag en avond genuttigd had. Wendy kreeg een mooie theaterbon en een gezellige muziekkaart, Bye Bye, auf wiedersehn... Deze was de afgelopen week doorlopend te horen geweest op het kantoor wat vele verstoorde blikken op de werkvloer had opgeleverd. Ach ja, we waren altijd al wat rumoeriger (geweest) zullen we maar zeggen.
Ik zou zeggen bewaar de kaart goed, de opmerkingen die er opstaan moet je over een paar jaar nog maar eens lezen. Als ik het doe weet ik zeker dat ik er vochtige ogen van krijg. Ondanks dat ik ontzettend goed terecht ben gekomen bij mijn nieuwe werkgever blijft dit cluppie mensen uniek. Maar troost je bij de gedachte dat we zeker nog eens bij elkaar zullen komen, we hebben tenslotte nog paar negertjes over......
Voor mezelf was het of mijn eigen film van vorig jaar juni opnieuw werd vertoond. Ook ik had afscheid genomen in de Crystal Wok met bijna dezelfde collega’s. Het enige grote verschil was dat ik toen redelijk wazig was van het vele bier dat ik die middag en avond genuttigd had. Wendy kreeg een mooie theaterbon en een gezellige muziekkaart, Bye Bye, auf wiedersehn... Deze was de afgelopen week doorlopend te horen geweest op het kantoor wat vele verstoorde blikken op de werkvloer had opgeleverd. Ach ja, we waren altijd al wat rumoeriger (geweest) zullen we maar zeggen.
Ik zou zeggen bewaar de kaart goed, de opmerkingen die er opstaan moet je over een paar jaar nog maar eens lezen. Als ik het doe weet ik zeker dat ik er vochtige ogen van krijg. Ondanks dat ik ontzettend goed terecht ben gekomen bij mijn nieuwe werkgever blijft dit cluppie mensen uniek. Maar troost je bij de gedachte dat we zeker nog eens bij elkaar zullen komen, we hebben tenslotte nog paar negertjes over......
maandag 22 maart 2010
Lage ontslagpremie nu ook belastingvrij weg te zetten
Goed nieuws voor dertigers die met een ontslagpremie op straat worden gezet. Sinds begin 2010 kunnen zij hun relatief lage 'vertrekbonus' belastingvrij wegzetten. Dat was voorheen alleen mogelijk voor veertigplussers die doorgaans veel hogere bedragen krijgen bij een gedwongen afscheid.
Ben je midden dertig en heb je zo'n zes jaar voor dezelfde baas gewerkt, dan krijg je algauw een ontslagpremie van zo’n 25.000 euro. Een leuk bedrag. Maar wat doe je er mee? Het is sinds 1 januari 2010 mogelijk om het geld belastingvrij op een bankspaarrekening te zetten. Belangrijkste voordeel: je rekent niet direct af met de fiscus. Het hele bedrag kun je bewaren voor bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming. Of je zet het geld opzij als reserve voor het geval je nog geen baan hebt gevonden op het moment dat de WW-uitkering stopt.
Concept banksparen
Banksparen is een vorm van belastingvrij sparen. Geld wordt op een rekening gezet waarvan je het niet zomaar weer af kunt halen. Het gespaarde geld wordt door de bank vervolgens in vaste termijnen uitgekeerd. De regeling werkt zo dat er geen belasting wordt betaald bij het sparen, maar wel op het moment dat de bank het geld uitbetaalt. Banksparen was aanvankelijk alleen mogelijk voor een pensioen of hypotheek. De Belastingdienst ondersteunt zo mensen die extra willen sparen voor hun oude dag of de aflossing van hun hypotheek. Bij deze twee mogelijkheden komt nu dus ook de ontslagpremie.
Vooral dertigers profiteren
Dertigers hebben doorgaans minder lange dienstverbanden dan hun oudere collega’s. De hoogte van de ontslagpremie wordt vastgesteld aan de hand van de kantonrechtersformule, waarbij het aantal dienstjaren van een medewerker een belangrijke factor is. Hoe langer je in dienst bent, des te hoger de ontslagpremie.
Banksparen is relatief goedkoop. Het is immers niet veel meer dan een bankrekening met een aantrekkelijk rendement. Krijg je een in verhouding lage ontslagpremie omdat je nog niet zo lang in dienst bent, tot zo’n 30.000 euro, dan zijn de andere belastingvrije constructies meestal te duur. Voorheen was het daarom raadzaam om direct met de fiscus af te rekenen en het geld als loon uit te laten betalen. De Belastingdienst pikt dan algauw de helft van het bedrag in.
Banken met speciale rekeningen
Banken spelen op de ontwikkeling in door rekeningen aan te bieden die aansluiten op de nieuwe regelgeving. Zo heeft ABN Amro vanaf 15 maart een speciale bankspaarrekening voor ontslagpremies, waarvoor een minimuminleg geldt van 10.000 euro. SNS Reaal komt eveneens op korte termijn met een financieel product voor de nieuwe fiscale regeling. Ook Rabobank wil voor de zomer met een aangepaste bankrekening starten. Internetbank Brand New Day heeft sinds het begin van 2010 al een speciale bankspaarregeling voor ontslagpremies, maar daarmee kan alleen worden belegd.
Aandachtspunten bij banksparen
Banksparen met je ontslagpremie is alleen voordelig als de hoogte van de belasting op het moment dat de bank in termijnen gaat uitkeren lager is dan bij het ontslag. Verwacht je na je ontslag meer te gaan verdienen, dan kan het aantrekkelijker zijn om direct af te rekenen met de fiscus. Banksparen is dus vooral interessant als je verwacht in de toekomst minder te verdienen of minder belasting gaat betalen omdat je bijvoorbeeld een eigen onderneming start.
Het is ook mogelijk om de uitkering van het geld pas te laten starten na je 65'ste, want dan val je automatisch onder een laag belastingtarief. Voor dertigers is dat momenteel een behoorlijke gok. Want het is gezien de vergrijzing nog maar de vraag of het huidige gunstige belastingtarief voor 65-plussers over dertig jaar nog steeds bestaat. Sommige banken brengen kosten in rekening voor de bedragen die zij periodiek uitkeren. Over deze kosten zijn zij niet altijd even duidelijk. Vraag er naar en neem geen genoegen met een vaag antwoord.
Vormen van banksparen
Bankspaarproducten zijn grofweg in drie smaken te krijgen. Het meest flexibel is een spaarrekening met variabele rente. Belangrijk voordeel van zo’n rekening is dat de uitkering van het gespaarde geld makkelijk gestopt en gestart kan worden. Wie zijn ontslagpremie wil gebruiken voor het starten van een eigen bedrijf of als aanvulling op zijn uitkering, kan dus het beste voor de spaarrekening kiezen. Nadeel van de spaarrekening is dat de rente niet heel hoog is en bij daling van de marktrente zelfs erg laag kan worden.
Een hogere rente die bovendien vastligt is mogelijk met een deposito, een spaarrekening die loopt over een afgesproken periode waarin het geld niet kan worden opgenomen. Een langere looptijd levert een hogere rente op. Een deposito is een goede keuze als je er zeker van bent dat je het geld niet nodig zal hebben voor een periode van tenminste één jaar.
Beleggen is ook mogelijk. Maar daaraan kleven natuurlijk veel extra risico’s, afhankelijk van waarin wordt belegd. Wie denkt dat nu een goed moment is om in aandelen, vastgoed of staatsleningen te stappen, kan een gokje wagen. Afhankelijk van de aanbieder zijn ook combinaties mogelijk van de drie verschillende bankspaarvormen.
Overgenomen van http://www.z24.nl/
Ben je midden dertig en heb je zo'n zes jaar voor dezelfde baas gewerkt, dan krijg je algauw een ontslagpremie van zo’n 25.000 euro. Een leuk bedrag. Maar wat doe je er mee? Het is sinds 1 januari 2010 mogelijk om het geld belastingvrij op een bankspaarrekening te zetten. Belangrijkste voordeel: je rekent niet direct af met de fiscus. Het hele bedrag kun je bewaren voor bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming. Of je zet het geld opzij als reserve voor het geval je nog geen baan hebt gevonden op het moment dat de WW-uitkering stopt.
Concept banksparen
Banksparen is een vorm van belastingvrij sparen. Geld wordt op een rekening gezet waarvan je het niet zomaar weer af kunt halen. Het gespaarde geld wordt door de bank vervolgens in vaste termijnen uitgekeerd. De regeling werkt zo dat er geen belasting wordt betaald bij het sparen, maar wel op het moment dat de bank het geld uitbetaalt. Banksparen was aanvankelijk alleen mogelijk voor een pensioen of hypotheek. De Belastingdienst ondersteunt zo mensen die extra willen sparen voor hun oude dag of de aflossing van hun hypotheek. Bij deze twee mogelijkheden komt nu dus ook de ontslagpremie.
Vooral dertigers profiteren
Dertigers hebben doorgaans minder lange dienstverbanden dan hun oudere collega’s. De hoogte van de ontslagpremie wordt vastgesteld aan de hand van de kantonrechtersformule, waarbij het aantal dienstjaren van een medewerker een belangrijke factor is. Hoe langer je in dienst bent, des te hoger de ontslagpremie.
Banksparen is relatief goedkoop. Het is immers niet veel meer dan een bankrekening met een aantrekkelijk rendement. Krijg je een in verhouding lage ontslagpremie omdat je nog niet zo lang in dienst bent, tot zo’n 30.000 euro, dan zijn de andere belastingvrije constructies meestal te duur. Voorheen was het daarom raadzaam om direct met de fiscus af te rekenen en het geld als loon uit te laten betalen. De Belastingdienst pikt dan algauw de helft van het bedrag in.
Banken met speciale rekeningen
Banken spelen op de ontwikkeling in door rekeningen aan te bieden die aansluiten op de nieuwe regelgeving. Zo heeft ABN Amro vanaf 15 maart een speciale bankspaarrekening voor ontslagpremies, waarvoor een minimuminleg geldt van 10.000 euro. SNS Reaal komt eveneens op korte termijn met een financieel product voor de nieuwe fiscale regeling. Ook Rabobank wil voor de zomer met een aangepaste bankrekening starten. Internetbank Brand New Day heeft sinds het begin van 2010 al een speciale bankspaarregeling voor ontslagpremies, maar daarmee kan alleen worden belegd.
Aandachtspunten bij banksparen
Banksparen met je ontslagpremie is alleen voordelig als de hoogte van de belasting op het moment dat de bank in termijnen gaat uitkeren lager is dan bij het ontslag. Verwacht je na je ontslag meer te gaan verdienen, dan kan het aantrekkelijker zijn om direct af te rekenen met de fiscus. Banksparen is dus vooral interessant als je verwacht in de toekomst minder te verdienen of minder belasting gaat betalen omdat je bijvoorbeeld een eigen onderneming start.
Het is ook mogelijk om de uitkering van het geld pas te laten starten na je 65'ste, want dan val je automatisch onder een laag belastingtarief. Voor dertigers is dat momenteel een behoorlijke gok. Want het is gezien de vergrijzing nog maar de vraag of het huidige gunstige belastingtarief voor 65-plussers over dertig jaar nog steeds bestaat. Sommige banken brengen kosten in rekening voor de bedragen die zij periodiek uitkeren. Over deze kosten zijn zij niet altijd even duidelijk. Vraag er naar en neem geen genoegen met een vaag antwoord.
Vormen van banksparen
Bankspaarproducten zijn grofweg in drie smaken te krijgen. Het meest flexibel is een spaarrekening met variabele rente. Belangrijk voordeel van zo’n rekening is dat de uitkering van het gespaarde geld makkelijk gestopt en gestart kan worden. Wie zijn ontslagpremie wil gebruiken voor het starten van een eigen bedrijf of als aanvulling op zijn uitkering, kan dus het beste voor de spaarrekening kiezen. Nadeel van de spaarrekening is dat de rente niet heel hoog is en bij daling van de marktrente zelfs erg laag kan worden.
Een hogere rente die bovendien vastligt is mogelijk met een deposito, een spaarrekening die loopt over een afgesproken periode waarin het geld niet kan worden opgenomen. Een langere looptijd levert een hogere rente op. Een deposito is een goede keuze als je er zeker van bent dat je het geld niet nodig zal hebben voor een periode van tenminste één jaar.
Beleggen is ook mogelijk. Maar daaraan kleven natuurlijk veel extra risico’s, afhankelijk van waarin wordt belegd. Wie denkt dat nu een goed moment is om in aandelen, vastgoed of staatsleningen te stappen, kan een gokje wagen. Afhankelijk van de aanbieder zijn ook combinaties mogelijk van de drie verschillende bankspaarvormen.
Overgenomen van http://www.z24.nl/
vrijdag 19 maart 2010
Jammer
Natuurlijk heb ik er in principe niets meer mee te maken. Maar toch wil ik graag op de hoogte blijven wat er zoal voorvalt bij mijn oud collega’s. Gelukkig krijg ik van de mensen waar ik nog steeds mee om ga regelmatig wat nieuwtjes te horen, helaas lijkt het er momenteel op dat de service verlening naar de klant aardig onder druk staat. Inmiddels zijn er weer een paar mensen vertrokken en zal het er allemaal niet eenvoudiger op worden.
Jammer vind ik het dat ik niet van alle vertrekkers een emailadres heb gekregen. Dus mocht je de blog lezen en je geroepen voelen om me een privé emailadres te sturen, graag. Ik voorzie namelijk dat we in de toekomst nog weleens een reünie zullen organiseren. Of heb ik dat misschien mis......???
Jammer vind ik het dat ik niet van alle vertrekkers een emailadres heb gekregen. Dus mocht je de blog lezen en je geroepen voelen om me een privé emailadres te sturen, graag. Ik voorzie namelijk dat we in de toekomst nog weleens een reünie zullen organiseren. Of heb ik dat misschien mis......???
dinsdag 9 maart 2010
Een weekje weg
Bij mijn sollicitatie gesprek had ik het al aangegeven. Met de krokus (met een paar daagjes extra) wilden we graag naar de zon. Beetje decadent maar gelukkig had men hier geen enkel probleem mee. Na precies vier weken werken bij mijn nieuwe werkgever gingen we dus met z’n viertjes naar Fuerteventura. We hadden geluk, vlak voor onze reisdatum had een grote storm behoorlijk wat schade aangericht, vooral Madeira was zwaar getroffen. Ook de Canarische (w)eilanden hadden flink wat te verduren gehad, er was enorm veel water gevallen. Op dinsdag 16 februari waren daarom alle vluchten gecancelled, bijna 9000 mensen konden dinsdagmorgen niet naar huis.
Wij vlogen op 18 februari en kwamen ’s avonds aan, er stond nog wel wat wind, het vliegtuig wiebelde wat bij de landing en het regende nog licht. Daarna bleef het eigenlijk de gehele vakantie (op anderhalve dag na) alleen maar mooi en erg warm weer.
Ook toen we terug naar huis gingen hadden we het nodige geluk. Op zaterdag raasde een storm genaamd Xynthia over Zuid-Frankrijk en op zondagmiddag over het zuiden van Nederland. Ook deze storm richtte de nodige ellende aan. Raar maar waar, wij hadden alleen maar profijt van deze sterke wind. Toen we zondagavond weer terug naar huis vlogen gingen we met een uur vertraging het luchtruim in om uiteindelijk bijna op tijd op Schiphol te landen. Onze vriend Hans stond al klaar (om half twee ’s nachts!) om ons op te halen en naar huis te brengen.
De kids moesten maandag meteen weer naar school, wij hadden deze dag nog vrij om alles te wassen en op te ruimen. Het gekke van dit verhaal is nu dat ik deze vakantie echt nodig had. Het voelde als een afsluiting en meteen als een nieuw begin. Eindelijk kon ik alles loslaten van wat er het afgelopen jaar zo was voorgevallen. Toen ik dinsdag weer naar mijn werk ging voelde dit als heel natuurlijk en vertrouwd aan. Ik was weer thuis...
Wij vlogen op 18 februari en kwamen ’s avonds aan, er stond nog wel wat wind, het vliegtuig wiebelde wat bij de landing en het regende nog licht. Daarna bleef het eigenlijk de gehele vakantie (op anderhalve dag na) alleen maar mooi en erg warm weer.
Ook toen we terug naar huis gingen hadden we het nodige geluk. Op zaterdag raasde een storm genaamd Xynthia over Zuid-Frankrijk en op zondagmiddag over het zuiden van Nederland. Ook deze storm richtte de nodige ellende aan. Raar maar waar, wij hadden alleen maar profijt van deze sterke wind. Toen we zondagavond weer terug naar huis vlogen gingen we met een uur vertraging het luchtruim in om uiteindelijk bijna op tijd op Schiphol te landen. Onze vriend Hans stond al klaar (om half twee ’s nachts!) om ons op te halen en naar huis te brengen.
De kids moesten maandag meteen weer naar school, wij hadden deze dag nog vrij om alles te wassen en op te ruimen. Het gekke van dit verhaal is nu dat ik deze vakantie echt nodig had. Het voelde als een afsluiting en meteen als een nieuw begin. Eindelijk kon ik alles loslaten van wat er het afgelopen jaar zo was voorgevallen. Toen ik dinsdag weer naar mijn werk ging voelde dit als heel natuurlijk en vertrouwd aan. Ik was weer thuis...
woensdag 17 februari 2010
Over hoe het begon, het outsourcing verhaal van 1 mei 2006
Is het leuk of niet leuk... Maar toch wel minstens interessant om te lezen over hoe de outsourcing en het verhaal er omheen stond beschreven in de Computable op 1 mei 2006. Lees en verwonder je over alle, inmiddels ook achterhaalde, feiten.
De grootschalige uitbesteding van de automatisering bij Ahold heeft niet alleen kostenbesparingen en efficiëntievoordelen tot doel. Ook fungeert het als aanzwengelfucntie om te komen tot een 'Global Ahold': een wereldwijd uniform opererend supermarktconcern met een gemeenschappelijke basisinfrastructuur. "Al tijdens de voorbereidingen groeiden de Ahold Arena's in Europa en de Verenigde Staten naar elkaar toe", vertelt programmamanager 'global outsourcing' Wim van der Klauw.
De Ahold-organisatie bestaat uit een viertal arena's: de Albert Heijn Arena, met de A&H-winkels, drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall (de Schuitema-expeditie valt er als deelneming buiten), de Arena Stop&Shop/Giant-Landover (rond het Amerikaanse Boston), de Arena Giant Carlisle/Tops (de oostkust van de Verenigde Staten) en de Arena Centraal-Europa (de winkels in Tsjechië, Polen en Slowakije). De Zweedse supermarktketen Ica is een aparte deelneming.
De uitbestedingsbeweging is rond 2000 gestart bij de Albert Heijn Arena. Het desktopbeheer ging naar CSC, en een deel van het applicatiebeheer kwam later in handen te liggen van Atos Origin en LogicaCMG. "Albert Heijn wilde zich toen al concentreren op de kerntaken en uitvoerende taken in handen van derden leggen, zoals dat bij het transport reeds eerder was gebeurd", zegt programmamanager 'global outsourcing' Wim van der Klauw.
Na het aantreden in september 2003 van Anders Moberg als topman van Ahold, werd in het kader van het herstructureringsprogramma Road to Recovery, de outsourcingsdiscussie doorgetrokken tot op mondiaal niveau. Het concern wilde af van de it-lappendeken en streefde naar een wereldwijd meer uniforme, goedkopere it-dienstverlening. "Het verschil met de Albert Heijn-uitbesteding was dat het nu ging om Ahold als één bedrijf", merkt Van der Klauw op. "Moberg wil een 'Global Ahold' tot stand brengen waarbij de Arena's zoveel mogelijk langs één lijn werken. Bijvoorbeeld via wereldwijde systemen voor financiën, personeelszaken en webportalen. Daarvoor is een gemeenschappelijke basisinfrastructuur nodig."
Hij wijst op het gat dat bestond tussen de verschillende it-huishoudingen van de vier Arena's en de uiteindelijk te bereiken geconsolideerde omgeving. "Er waren bijvoorbeeld zeven rekencentra in gebruik: die worden uiteindelijk teruggebracht naar drie."
Een wij-gevoel
Van der Klauw ging aan de slag met de informatiemanagers van de andere Arena's. Zij bepaalden aan de hand van het Ahold global business model wat er aan it nodig is voor zo'n basisinfrastructuur. Daarbij luidde de hamvraag: 'wat gaat de it-organisatie idealiter doen, wat kan er op eigen kracht en wat kan er buiten de deur worden gelegd?'.
Het projectteam kwam tot de stelregel: wat direct de kern raakt van de commerciële bedrijfsvoering - zeg maar het raakvlak tussen detailhandel en it - blijft in huis, inclusief aansturing; alle andere it-activiteiten zouden uitbesteed kunnen worden. "Het centrale vraagstuk was hoe de it-netwerken in de Europa en de Verenigde Staten op elkaar aangesloten konden worden. Daarbij praatten wij niet alleen over standaardisatie en consolidatie van systemen, maar ook over it als enabler, als voorwaarde voor vernieuwing. De nieuwe it-infrastructuur moet namelijk de invoering van innovaties vergemakkelijken."
"Het aardige van die discussies", vervolgt hij, "was dat de Arena's qua cultuur ook naar elkaar toe groeiden. We kenden elkaar van naam, maar je moet ook nog met elkaar kunnen samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging, zoals identitymanagement en accessbeheer, maar ook bij inkoop, monitoring, netwerkconnectiviteit, opslagbeheer en standaarden. Tot dan toe regelden de Arena's dit apart."
Mozaïeken
Met hulp van McKinsey werd een veranderplan opgesteld. Het adviesbureau verdeelde het it-landschap in een aantal towers (kolommen), zoals data processing, end-user computing, netwerken, 'spraak, data en telefonie', applicatiebeheer, en it-assets. Om de eigen opvattingen te toetsen werd aan marktpartijen gevraagd concepten te bedenken voor verschillende 'business cases'. Inkopen op prijs mocht niet: het moesten reële modellen zijn met realistische doorlooptijden.
Van der Klauw & consorten besloten niet met één uitbestedingspartner in zee te gaan. Dat zou een te grote afhankelijkheid geven. Werken met een select aantal leveranciers genoot de voorkeur. Voor de definitieve selectie werd een request for information uitgestuurd onder de noemer Siti (Service Integratie Technologie Integratie Model). Het Ahold-team riep daarbij de hulp in van Pillsbury Winthrop Shaw Pittman, een specialist in juridische zaken en uitbesteding, om de rollen en verantwoordelijkheden van opdrachtgever en leveranciers voor de it-omgeving vast te leggen.
Het adviesbureau hanteerde hiervoor een afgeleide van het Cobit-model (het 'mozaïek-model), waarin taken gedetailleerd beschreven staan qua uitvoering en verantwoordelijkheden voor deelgebieden (bijvoorbeeld het rekencentrum of de it-taken in de winkel). "Cobit fungeert als ons referentiemodel. Waar Itil vooral een beheermodel voor it-diensten is, is Cobit een hulpmiddel voor geplande it-ontwikkeling en -besturing."
De uitbesteding
In totaal vertegenwoordigen de contracten (looptijd vijf jaar) een waarde van bijna 500 miljoen euro. Ahold wil via uitbesteding over de komende vijf jaar een besparing van 166 miljoen euro realiseren door de stroomlijning van de it-infrastructuur. EDS heeft de grootste bulk (ruim 400 miljoen euro) van het Ahold-contract binnengesleept. Het Texaanse it-concern wordt verantwoordelijk voor de wereldwijde it-infrastructuur van Ahold (inclusief aankoop van hardware- en software).
Daarnaast verzorgt de dienstverlener de hosting van het mainframe en de midrange servers, de ondersteuning van de local-area- en voicenetwerken, applicatiebeheerdiensten en helpdeskondersteuning. Ongeveer honderd automatiseerders stapten in Nederland over van Ahold naar EDS; in de Verenigde Staten gaat dit op voor zo'n 350 it-medewerkers. EDS zoekt nog naar een geschikt pand rond Zaandam; een groepje automatiseerders blijft op 'locatie' (= AH-hoofdkantoor). Het bedrijf brengt Nederlandse gegevensverwerking over naar zijn Europese rekencentrum in Rüsselsheim; de monitoring vindt plaats vanuit een datacenter in Maleisië.
In het kielzog van EDS heeft NCR zijn winkelautomatiseringsactiviteiten voor de Albert Heijn Arena kunnen uitbreiden. Het gaat ook voor drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall het hardwareonderhoud (= kassasystemen) uitvoeren (contractwaarde 42 miljoen euro, 1500 winkels). NCR heeft een nieuw kantoor in Amsterdam betrokken waar een tiental Ahold-medewerkers de komende weken naar toe verhuist. In de Verenigde Staten heeft Fujitsu Transaction Solutions een soortgelijk contract gesloten voor de Arena Stop&Shop/Giant-Landover (600 winkels, 26 medewerkers stappen over).
Ahold sloot verder nog een afzonderlijke overeenkomst met Atos Origin voor applicatiebeheer (onder andere Oracle- en Java-toepassingen) met betrekking tot de Albert Heijn Arena. Delen ervan laat Atos Origin in offshore-locaties uitvoeren. In Oost-Europa werkt de Arena Centraal-Europa met een aantal lokale, kleine partijen voor het applicatiemanagement.
Terugkrabbelen
"We nodigden een twintigtal bedrijven uit om zich op de 'towers' in te schrijven: op alles of een onderdeel. Er vond een natuurlijke selectie plaats: sommige partijen gingen voor de hele koek, andere, die bijvoorbeeld alleen een datacenter runden of niet in Europa actief waren, kozen voor de plakjes of trokken zich terug." Van der Klauw vertelt dat er ook leveranciers afvielen omdat ze het 'mozaïekmodel' niet begrepen. "Dan vroegen we van te voren: 'snap je het?'. 'Ja hoor', was het antwoord. Na het indienen van hun offerte zeiden wij vervolgens: 'dus dit en dit wil jij gaan doen en dat en dat zijn je verantwoordelijkheden', en dan krabbelden ze terug. Het ging ons allereerst om de invulling van Siti, niet om de prijsstelling. Dat kwam later."
In de request for proposal-fase bleven een beperkt aantal leveranciers over. Ahold sloot uiteindelijk contracten met EDS, Atos Origin, NCR, Fujitsu en een aantal lokale Oost-Europese firma's (zie kader).
Geen ivoren toren
Het winkelbedrijf houdt een deel van de automatisering in huis, grofweg gesplitst in informatiemanagement dat ingericht is per Arena, en strategische aansturingsorganisaties voor de it-outsourcing en de automatisering Ahold-breed. De nieuwe, ingekrompen it-organisatie telt een paar honderd medewerkers, met als chief information officer de Amerikaan Dave McNally, en beweegt zich op het snijpunt van infrastructuur en de bedrijfsvoering. Tot de personeelsleden behoren onder andere ict-architecten, projectmanagers, informatieanalisten, servicemanagers, beveiligingsspecialisten, lokale itmanagers en technische adviseurs. Verder is er nog een transitieteam van zes mensen ter begeleiding van het uitbestedingstraject, waarvoor 1,5 jaar is uitgetrokken. Ook behoudt Ahold een ontwikkelorganisatie die zich bezighoudt met de bedrijfseigen systemen (zoals de bevoorrading).
Volgens Van der Klauw dient de achterblijvende it-organisatie ervoor te waken niet in een ivoren toren terecht te komen. "Nu zitten we nog dicht op het samenspel tussen de bedrijfsvoering en de it, straks zit er een derde partij tussen. Dit contact mogen we niet kwijtraken." Hij wijst als voorbeeld op het intern uitgevoerd voice over iponderzoek, waarbij werd vastgesteld dat voip wel toepasbaar is voor Ahold in Nederland en Centraal-Europa, maar dat de VS-vestigingen er nog niet klaar voor zijn (technologiestandaardisatie nog onvoldoende).
Ict als keten
Essentieel voor de aansturing van de automatisering bij Ahold is de ketengedachte: de online-omgeving in winkels (kassasoftware, leesautomaten en bestelsystemen), die in verbinding staat met het hoofdkantoor, het logistiek centrum en de toeleveranciers. Daaruit mag geen stukje wegvallen, anders raakt de keten ontregeld. De grootgrutter hecht groot belang aan automatic replenishment: de automatische sturing van de bevoorrading tot het meest optimale bestelniveau. In andere woorden: via scanners en kassa's gaan de bijna 'real time' gegevens naar een centrale database en bewaakt een centraal commandocentrum voortdurend de opslag van de schappen en de bevoorrading vanuit de distributiecentra.Indien nodig volgt er bijsturing.
Dat gebeurt meestal in bijzondere situaties, zoals bij de sneeuwstorm van afgelopen november, waarin diverse vrachtwagens vastliepen in de sneeuw, een WK Voetbal, de Kerst-Allerhande of een Grolsch-actie in Oost-Nederland. "Het uitgangspunt is dat winkels binnen achttien uur bevoorraad moeten kunnen worden. Het transport is daarbij onderverdeeld in gekoelde en ongekoelde waar. We weten precies wat er in de schappen staat. Daardoor kunnen we direct ingrijpen als er producten moeten worden teruggehaald.Bijvoorbeeld bij een incident met potjes babyvoeding waarin glas is aangetroffen: dan laten we meteen de verkoop via de kassa's blokkeren."
Ahold heeft qua ict altijd voorop gelopen, tenminste qua logistiek, distributie en besturing, meent Van der Klauw. "Ik heb zelf bij KLM gewerkt en hun controlecentrum met reserveringssystemen en 'flight-operations' heeft veel overeenkomsten met dat van Albert Heijn en de bevoorradings- en logistieke applicaties. Zo is het voor ons prioriteit exact te weten wanneer de bevoorrading van een winkel plaatsvindt. We houden een half uur marge aan, maar komt een transporteur te laat, dan worden de schrappen te laat bijgevuld, verstoren we het prettig winkelen van de klanten en lopen de kosten op, omdat supermarkten hun vulkrachten langer moeten inhuren. Niet prettig in een zeer competitieve markt."
In navolging van de ketengedachte wil het supermarktconcern de ict eveneens besturen als keten. "Als de kassaomgeving uitvalt, of het netwerk van KPN, dan kunnen wij niet zeggen: 'dat is geen probleem van ons'. Dat is het namelijk weldegelijk, want de keten is dan onderbroken. Daarom kiezen we voor 24uurs 'end-to-end' bewaking," aldus Van der Klauw. Bovendien is het streven om te werken met zoveel mogelijk Ahold-brede systemen. Het concern wil de Albert Heijn-toepassingen voor 'business intelligence', 'replenishment' en logistiek overal inzetten, en waar mogelijk pakketsoftware gebruiken.
Werkgaranties
De uitbesteding van de automatisering ging afgelopen 4 december formeel van start. Daarmee kwam een eind aan een langdurig voortraject; volgens Van der Klauw lag dat met name aan de grootschalige aanpak en het in lijn brengen van het wijzigende Ahold-businessmodel. Verder liepen er intensieve onderhandelingen met de vakbonden.De betrokken employees eisten betere compensatieregelingen en waren bang dat zij bij hun nieuwe werkgever uit efficiencyoogpunt alsnog hun baan zouden kwijtraken. Een aantal ervan is al op gevorderde leeftijd en zou daardoor lagere kansen op de arbeidsmarkt hebben.
De vakverenigingen gingen uiteindelijk akkoord met een aangescherpt sociaal plan. Daarin is een passage opgenomen over werkgelegenheid. Mochten zij hun werk verliezen dan zal er bij de outsourcingpartners intern of extern een nieuwe baan voor hen worden gezocht."Afgesproken is dat er geen gedwongen ontslagen vallen, zelfs niet in de VS, en dat is vrij uniek", aldus Van der Klauw.
Bron: Computable, 1 mei 2006
De grootschalige uitbesteding van de automatisering bij Ahold heeft niet alleen kostenbesparingen en efficiëntievoordelen tot doel. Ook fungeert het als aanzwengelfucntie om te komen tot een 'Global Ahold': een wereldwijd uniform opererend supermarktconcern met een gemeenschappelijke basisinfrastructuur. "Al tijdens de voorbereidingen groeiden de Ahold Arena's in Europa en de Verenigde Staten naar elkaar toe", vertelt programmamanager 'global outsourcing' Wim van der Klauw.
De Ahold-organisatie bestaat uit een viertal arena's: de Albert Heijn Arena, met de A&H-winkels, drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall (de Schuitema-expeditie valt er als deelneming buiten), de Arena Stop&Shop/Giant-Landover (rond het Amerikaanse Boston), de Arena Giant Carlisle/Tops (de oostkust van de Verenigde Staten) en de Arena Centraal-Europa (de winkels in Tsjechië, Polen en Slowakije). De Zweedse supermarktketen Ica is een aparte deelneming.
De uitbestedingsbeweging is rond 2000 gestart bij de Albert Heijn Arena. Het desktopbeheer ging naar CSC, en een deel van het applicatiebeheer kwam later in handen te liggen van Atos Origin en LogicaCMG. "Albert Heijn wilde zich toen al concentreren op de kerntaken en uitvoerende taken in handen van derden leggen, zoals dat bij het transport reeds eerder was gebeurd", zegt programmamanager 'global outsourcing' Wim van der Klauw.
Na het aantreden in september 2003 van Anders Moberg als topman van Ahold, werd in het kader van het herstructureringsprogramma Road to Recovery, de outsourcingsdiscussie doorgetrokken tot op mondiaal niveau. Het concern wilde af van de it-lappendeken en streefde naar een wereldwijd meer uniforme, goedkopere it-dienstverlening. "Het verschil met de Albert Heijn-uitbesteding was dat het nu ging om Ahold als één bedrijf", merkt Van der Klauw op. "Moberg wil een 'Global Ahold' tot stand brengen waarbij de Arena's zoveel mogelijk langs één lijn werken. Bijvoorbeeld via wereldwijde systemen voor financiën, personeelszaken en webportalen. Daarvoor is een gemeenschappelijke basisinfrastructuur nodig."
Hij wijst op het gat dat bestond tussen de verschillende it-huishoudingen van de vier Arena's en de uiteindelijk te bereiken geconsolideerde omgeving. "Er waren bijvoorbeeld zeven rekencentra in gebruik: die worden uiteindelijk teruggebracht naar drie."
Een wij-gevoel
Van der Klauw ging aan de slag met de informatiemanagers van de andere Arena's. Zij bepaalden aan de hand van het Ahold global business model wat er aan it nodig is voor zo'n basisinfrastructuur. Daarbij luidde de hamvraag: 'wat gaat de it-organisatie idealiter doen, wat kan er op eigen kracht en wat kan er buiten de deur worden gelegd?'.
Het projectteam kwam tot de stelregel: wat direct de kern raakt van de commerciële bedrijfsvoering - zeg maar het raakvlak tussen detailhandel en it - blijft in huis, inclusief aansturing; alle andere it-activiteiten zouden uitbesteed kunnen worden. "Het centrale vraagstuk was hoe de it-netwerken in de Europa en de Verenigde Staten op elkaar aangesloten konden worden. Daarbij praatten wij niet alleen over standaardisatie en consolidatie van systemen, maar ook over it als enabler, als voorwaarde voor vernieuwing. De nieuwe it-infrastructuur moet namelijk de invoering van innovaties vergemakkelijken."
"Het aardige van die discussies", vervolgt hij, "was dat de Arena's qua cultuur ook naar elkaar toe groeiden. We kenden elkaar van naam, maar je moet ook nog met elkaar kunnen samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging, zoals identitymanagement en accessbeheer, maar ook bij inkoop, monitoring, netwerkconnectiviteit, opslagbeheer en standaarden. Tot dan toe regelden de Arena's dit apart."
Mozaïeken
Met hulp van McKinsey werd een veranderplan opgesteld. Het adviesbureau verdeelde het it-landschap in een aantal towers (kolommen), zoals data processing, end-user computing, netwerken, 'spraak, data en telefonie', applicatiebeheer, en it-assets. Om de eigen opvattingen te toetsen werd aan marktpartijen gevraagd concepten te bedenken voor verschillende 'business cases'. Inkopen op prijs mocht niet: het moesten reële modellen zijn met realistische doorlooptijden.
Van der Klauw & consorten besloten niet met één uitbestedingspartner in zee te gaan. Dat zou een te grote afhankelijkheid geven. Werken met een select aantal leveranciers genoot de voorkeur. Voor de definitieve selectie werd een request for information uitgestuurd onder de noemer Siti (Service Integratie Technologie Integratie Model). Het Ahold-team riep daarbij de hulp in van Pillsbury Winthrop Shaw Pittman, een specialist in juridische zaken en uitbesteding, om de rollen en verantwoordelijkheden van opdrachtgever en leveranciers voor de it-omgeving vast te leggen.
Het adviesbureau hanteerde hiervoor een afgeleide van het Cobit-model (het 'mozaïek-model), waarin taken gedetailleerd beschreven staan qua uitvoering en verantwoordelijkheden voor deelgebieden (bijvoorbeeld het rekencentrum of de it-taken in de winkel). "Cobit fungeert als ons referentiemodel. Waar Itil vooral een beheermodel voor it-diensten is, is Cobit een hulpmiddel voor geplande it-ontwikkeling en -besturing."
De uitbesteding
In totaal vertegenwoordigen de contracten (looptijd vijf jaar) een waarde van bijna 500 miljoen euro. Ahold wil via uitbesteding over de komende vijf jaar een besparing van 166 miljoen euro realiseren door de stroomlijning van de it-infrastructuur. EDS heeft de grootste bulk (ruim 400 miljoen euro) van het Ahold-contract binnengesleept. Het Texaanse it-concern wordt verantwoordelijk voor de wereldwijde it-infrastructuur van Ahold (inclusief aankoop van hardware- en software).
Daarnaast verzorgt de dienstverlener de hosting van het mainframe en de midrange servers, de ondersteuning van de local-area- en voicenetwerken, applicatiebeheerdiensten en helpdeskondersteuning. Ongeveer honderd automatiseerders stapten in Nederland over van Ahold naar EDS; in de Verenigde Staten gaat dit op voor zo'n 350 it-medewerkers. EDS zoekt nog naar een geschikt pand rond Zaandam; een groepje automatiseerders blijft op 'locatie' (= AH-hoofdkantoor). Het bedrijf brengt Nederlandse gegevensverwerking over naar zijn Europese rekencentrum in Rüsselsheim; de monitoring vindt plaats vanuit een datacenter in Maleisië.
In het kielzog van EDS heeft NCR zijn winkelautomatiseringsactiviteiten voor de Albert Heijn Arena kunnen uitbreiden. Het gaat ook voor drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall het hardwareonderhoud (= kassasystemen) uitvoeren (contractwaarde 42 miljoen euro, 1500 winkels). NCR heeft een nieuw kantoor in Amsterdam betrokken waar een tiental Ahold-medewerkers de komende weken naar toe verhuist. In de Verenigde Staten heeft Fujitsu Transaction Solutions een soortgelijk contract gesloten voor de Arena Stop&Shop/Giant-Landover (600 winkels, 26 medewerkers stappen over).
Ahold sloot verder nog een afzonderlijke overeenkomst met Atos Origin voor applicatiebeheer (onder andere Oracle- en Java-toepassingen) met betrekking tot de Albert Heijn Arena. Delen ervan laat Atos Origin in offshore-locaties uitvoeren. In Oost-Europa werkt de Arena Centraal-Europa met een aantal lokale, kleine partijen voor het applicatiemanagement.
Terugkrabbelen
"We nodigden een twintigtal bedrijven uit om zich op de 'towers' in te schrijven: op alles of een onderdeel. Er vond een natuurlijke selectie plaats: sommige partijen gingen voor de hele koek, andere, die bijvoorbeeld alleen een datacenter runden of niet in Europa actief waren, kozen voor de plakjes of trokken zich terug." Van der Klauw vertelt dat er ook leveranciers afvielen omdat ze het 'mozaïekmodel' niet begrepen. "Dan vroegen we van te voren: 'snap je het?'. 'Ja hoor', was het antwoord. Na het indienen van hun offerte zeiden wij vervolgens: 'dus dit en dit wil jij gaan doen en dat en dat zijn je verantwoordelijkheden', en dan krabbelden ze terug. Het ging ons allereerst om de invulling van Siti, niet om de prijsstelling. Dat kwam later."
In de request for proposal-fase bleven een beperkt aantal leveranciers over. Ahold sloot uiteindelijk contracten met EDS, Atos Origin, NCR, Fujitsu en een aantal lokale Oost-Europese firma's (zie kader).
Geen ivoren toren
Het winkelbedrijf houdt een deel van de automatisering in huis, grofweg gesplitst in informatiemanagement dat ingericht is per Arena, en strategische aansturingsorganisaties voor de it-outsourcing en de automatisering Ahold-breed. De nieuwe, ingekrompen it-organisatie telt een paar honderd medewerkers, met als chief information officer de Amerikaan Dave McNally, en beweegt zich op het snijpunt van infrastructuur en de bedrijfsvoering. Tot de personeelsleden behoren onder andere ict-architecten, projectmanagers, informatieanalisten, servicemanagers, beveiligingsspecialisten, lokale itmanagers en technische adviseurs. Verder is er nog een transitieteam van zes mensen ter begeleiding van het uitbestedingstraject, waarvoor 1,5 jaar is uitgetrokken. Ook behoudt Ahold een ontwikkelorganisatie die zich bezighoudt met de bedrijfseigen systemen (zoals de bevoorrading).
Volgens Van der Klauw dient de achterblijvende it-organisatie ervoor te waken niet in een ivoren toren terecht te komen. "Nu zitten we nog dicht op het samenspel tussen de bedrijfsvoering en de it, straks zit er een derde partij tussen. Dit contact mogen we niet kwijtraken." Hij wijst als voorbeeld op het intern uitgevoerd voice over iponderzoek, waarbij werd vastgesteld dat voip wel toepasbaar is voor Ahold in Nederland en Centraal-Europa, maar dat de VS-vestigingen er nog niet klaar voor zijn (technologiestandaardisatie nog onvoldoende).
Ict als keten
Essentieel voor de aansturing van de automatisering bij Ahold is de ketengedachte: de online-omgeving in winkels (kassasoftware, leesautomaten en bestelsystemen), die in verbinding staat met het hoofdkantoor, het logistiek centrum en de toeleveranciers. Daaruit mag geen stukje wegvallen, anders raakt de keten ontregeld. De grootgrutter hecht groot belang aan automatic replenishment: de automatische sturing van de bevoorrading tot het meest optimale bestelniveau. In andere woorden: via scanners en kassa's gaan de bijna 'real time' gegevens naar een centrale database en bewaakt een centraal commandocentrum voortdurend de opslag van de schappen en de bevoorrading vanuit de distributiecentra.Indien nodig volgt er bijsturing.
Dat gebeurt meestal in bijzondere situaties, zoals bij de sneeuwstorm van afgelopen november, waarin diverse vrachtwagens vastliepen in de sneeuw, een WK Voetbal, de Kerst-Allerhande of een Grolsch-actie in Oost-Nederland. "Het uitgangspunt is dat winkels binnen achttien uur bevoorraad moeten kunnen worden. Het transport is daarbij onderverdeeld in gekoelde en ongekoelde waar. We weten precies wat er in de schappen staat. Daardoor kunnen we direct ingrijpen als er producten moeten worden teruggehaald.Bijvoorbeeld bij een incident met potjes babyvoeding waarin glas is aangetroffen: dan laten we meteen de verkoop via de kassa's blokkeren."
Ahold heeft qua ict altijd voorop gelopen, tenminste qua logistiek, distributie en besturing, meent Van der Klauw. "Ik heb zelf bij KLM gewerkt en hun controlecentrum met reserveringssystemen en 'flight-operations' heeft veel overeenkomsten met dat van Albert Heijn en de bevoorradings- en logistieke applicaties. Zo is het voor ons prioriteit exact te weten wanneer de bevoorrading van een winkel plaatsvindt. We houden een half uur marge aan, maar komt een transporteur te laat, dan worden de schrappen te laat bijgevuld, verstoren we het prettig winkelen van de klanten en lopen de kosten op, omdat supermarkten hun vulkrachten langer moeten inhuren. Niet prettig in een zeer competitieve markt."
In navolging van de ketengedachte wil het supermarktconcern de ict eveneens besturen als keten. "Als de kassaomgeving uitvalt, of het netwerk van KPN, dan kunnen wij niet zeggen: 'dat is geen probleem van ons'. Dat is het namelijk weldegelijk, want de keten is dan onderbroken. Daarom kiezen we voor 24uurs 'end-to-end' bewaking," aldus Van der Klauw. Bovendien is het streven om te werken met zoveel mogelijk Ahold-brede systemen. Het concern wil de Albert Heijn-toepassingen voor 'business intelligence', 'replenishment' en logistiek overal inzetten, en waar mogelijk pakketsoftware gebruiken.
Werkgaranties
De uitbesteding van de automatisering ging afgelopen 4 december formeel van start. Daarmee kwam een eind aan een langdurig voortraject; volgens Van der Klauw lag dat met name aan de grootschalige aanpak en het in lijn brengen van het wijzigende Ahold-businessmodel. Verder liepen er intensieve onderhandelingen met de vakbonden.De betrokken employees eisten betere compensatieregelingen en waren bang dat zij bij hun nieuwe werkgever uit efficiencyoogpunt alsnog hun baan zouden kwijtraken. Een aantal ervan is al op gevorderde leeftijd en zou daardoor lagere kansen op de arbeidsmarkt hebben.
De vakverenigingen gingen uiteindelijk akkoord met een aangescherpt sociaal plan. Daarin is een passage opgenomen over werkgelegenheid. Mochten zij hun werk verliezen dan zal er bij de outsourcingpartners intern of extern een nieuwe baan voor hen worden gezocht."Afgesproken is dat er geen gedwongen ontslagen vallen, zelfs niet in de VS, en dat is vrij uniek", aldus Van der Klauw.
Bron: Computable, 1 mei 2006
Abonneren op:
Posts (Atom)
Een terugblik vanaf midden 2020
Zo heel af en toe heb je weleens zo'n momentje dat je even terugdenkt aan bepaalde periodes in je leven. Eigenlijk wil ik nooit te vaak ...

-
Hallo beste (oud) medewerkers! Het leek me leuk om een blog te starten voor alle (oud) collega's van ons AH account bij EDS an HP compa...
-
We kunnen een (voorlopig) einde maken aan dit vervolgverhaal. Nadat ik de vorige keer had aangegeven dat mijn manager erg zijn best deed om ...
-
Hallo allen, Tja na een half jaar (!) thuis geweest te zijn en enorm genoten te hebben van deze periode, ben ik afgelopen maandag begonnen m...